Україна може залишитись без закордонного вина
AgroNews.ua. -12.06.2022
Через війну і валютні обмеження Україна може залишитись без закордонного вина, яке домінує на українському ринку. Частка імпорту становить 69%. Чи скористаються цим шансом українські винороби, розбиралося Forbes, пише agronews.ua.
Виноградники частково заміновані, колекція вина на $5 млн, серед якої вина виробництва 60-х років – розкрадена, каже Андрій Стрілець, керівний менеджер виноробні «Князь Трубецький» з Херсонської області біля Нової Каховки. Він хвилюється та обережно добирає слова. Нову Каховку російські війська захопили в перший день війни – 24 лютого. «Там залишилось понад 100 наших співробітників. Хто знає, що з ними може трапитись», – каже він. Виноробня одразу зупинилась, як і догляд за виноградниками. В Херсонській області 4 500 га виноградників, з яких виробляється близько 12% вина в країні, за даними Херсонської облдержадміністрації. До війни «Князь Трубецький» виробляв 500 000 пляшок вина на рік з 200 га виноградників. З середнього чеку в 200 грн, вино приносило компанії близько 100 млн грн виторгу на рік. В Україні «Князь Трубецький», за власною оцінкою, займає 55% виробництва преміальних вин. Головні конкуренти: «Колоніст», «Бейкуш», Stakhovsky та Shabo Reserve. Всього в Україні за рік виробляється біля 120 млн пляшок вина, каже Стрілець. Обсяг ринку вина в Україні в 2021 році — 10,9 млрд грн, за даними Pro-Consulting. Внутрішнє виробництво поступово зменшувалось, тоді як імпорт збільшується, каже консультант Pro-Consulting Дарʼя Бритавська. За данними компанії «Баядера Груп», частка імпорту в ритейлі у 2021 році становила 69%. Минулого року імпорт вина збільшився на 20% — до $215,4 млн. З 1 січня 2021 року Україна скасувала мито на ввезення вин з ЄС відповідно до зобовʼязання з економічної частини асоціації з Євросоюзом. Це зробило імпортні вина ще більш конкурентноздатними в порівнянні з українськими, каже Світлана Цибак, виконавчий директор винзаводу «Бейкуш». Наприклад, в мережі Wine Time доля українського вина до війни складала лише 4–5% від асортименту, каже керівник департаменту алкоголю мережі Юрій Саченко. Через домінування на ринку дешевих імпортних вин та на фоні зростання цікавості населення до якісних місцевих продуктів, український ринок вина після 2014 року почав трансформуватись, каже Євгенія Ніколайчук, співласниця мережі барів Like a local’s wine bar. «Зростали маленькі, крафтові виноробні, – каже вона. – Або великі виробники, які в своєму портфелі мають лінійки якісного вина, наприклад, Shabo». «Бейкуш» планував в цьому році збільшити площі виноградників майже на 40%, до 15 га. «Нам не вистачало вина, щоб закрити український ринок», – каже Цибак.
agronews.ua